Avontuur op Duits asfalt

 

(Dit reisverslag na een roadtrip door Duitsland had ik aangeboden aan de krant, maar is nooit gepubliceerd)

 

Een roadtrip door Duitsland, dat moet wel een hele snelle trip zijn, met al dat asfalt als biljartlakens en onbeperkte snelheden bij onze oosterburen. Dat viel best tegen, weet ik nu. Of mee, het is maar hoe je het bekijkt. Een avontuurlijk verslag vanaf het Duitse asfalt.

Cruisecontrol op 160

Zodra ik de grens bij Bad Nieuweschans ben overgestoken, kan het gaspedaal worden ingetrapt. De snelwegen in Duitsland hebben een naam hoog te houden. Maar aan duidelijke communicatie ontbreekt het nogal eens. Vaak heb ik geen idee hoe hard we mogen rijden, dus kar ik maar met het verkeer mee. Ik ben echt geen snelheidsduivel, maar het lijkt me niet verstandig om op deze racebaan bravehendrikkerig 130 te gaan rijden. Zelfs als ik harder ga dan 170, word ik nog ingehaald door snelle(re) jongens en meisjes. Alleen vrachtverkeer, een eenzame camper en andere langzame stumpers rijden op de rechterbaan, dus kies ik maar voor de gulden middenweg en zet de cruisecontrol op, vooruit, doe eens gek, 160.

 

En dan deze muziek van Kraftwerk erbij!

Honderd Baustellen

Na nog geen twintig kilometer doemt een Baustelle op. Later zou blijken dat het de eerste was van vele, vele wegwerkzaamheden. Heel Duitsland ligt op de schop, zo lijkt het wel. Ik ben gestopt met tellen, maar ik ben tijdens deze roadtrip zeker honderd Baustellen tegengekomen. Je moet het die Duitsers nageven: ze jakkeren als idioten daar waar het blijkbaar mag, maar zet er een bord neer met 120, 100 of 80 en ze staan meteen op de rem en houden zich perfect aan de snelheid. Als een keurige sliert wurmen we langs de wegwerkzaamheden. Ik houd gepaste afstand op de Knackarsch van de Porsche voor me. Geen Duitser die het in zijn hoofd haalt sneller te gaan dan de maximum snelheid. Als er toch iets langs de eensgezind voorttuffende file wil wurmen op het überkrappe linkerbaantje, valt het gele nummerbord meteen op. Nederlanders. Who else? Ik begrijp het wel een beetje. Want wat voelt 80  l a n g z a a m  als je kort daarvoor 100 kilometer per uur sneller ging.

Tik Tik Tot

Grote voordeel is dat je nu wel de tijd hebt om voorzichtig rond te kijken en het landschap te bestuderen. En de ‘reclame’borden langs de weg te lezen: Tik Tik Tot, staat er naast een mobiele telefoon met gebarsten beeldscherm waar nog net twee lachende dames op te zien zijn. Het is de weinig subtiele campagne om telefoongebruik en appen tijdens het autorijden te ontmoedigen. Wat mij betreft hoeft dat ook niet subtiel te zijn. Met de knuistjes stevig rond het stuur slinger ik verder langs de bochtige omleiding.

Groen-geel-rode navigatieworm

Na ettelijke kilometers komen dan eindelijk de verlossende woorden in zicht: Dank für Ihr Verständnis. Ergerlijke teksten, maar vooruit, we kunnen er weer een paar kilometer mit Schwung tegenaan. Op de navigatie ziet mijn route eruit als een groen-geel-rode worm, dus ik mag me nog op heel wat Baustellen verheugen. Op sommige trajecten kom ik zoveel tegen, dat ik me afvraag waarom ze niet aangeven waar je gewoon kunt doorrijden, dat scheelt heel wat bordjes langs de kant van de weg.

Rustig op de weg

Goed, een roadtrip door Duitsland is dus vooral een trip langs Baustellen. Maar het bontst maakt de Duitse Rijkswaterstaat het op de snelweg tussen Rostock en Berlijn. Ik had het kunnen weten, want het ging iets té goed. Het was merkwaardig rustig op de weg. Ik vermoedde een of andere feestdag. Op sommige plekken was ik bijna de enige op de snelweg. Dit klópt toch niet, vroeg ik me vertwijfeld af, terwijl ik ongestoord 180 kon rijden én er geen enkele Baustelle op ons pad kwam. Er reden nog steeds kentekens met B (van Berlijn) richting Berlijn, dus áls er al iets aan de hand moest zijn, zouden zij het toch wel weten. Richtig?

Omleiding zonder route

Natuurlijk klopt het niet, want daar doemt de eerste wegversmalling en snelheidsbeperking op. En nog een. En nog een. Vier banen worden teruggeduwd naar de afrit, want: Autobahn geslossen. Hè?! Ze sluiten toch niet een snelweg af zonder het in de tweehonderd kilometer voorafgaand even te melden? Haha. Ja. Dat doen ze. Rücksichtlos. Dan zal er wel een omleidingsroute zijn aangegeven, toch? Haha. Nee. Doen ze niet. Hoe je op de rurale weggetjes richting Berlijn moet rijden, hoe lang de omleiding duurt: geen informatiebordje te zien. Moet ik nu links of rechts? Keine ahnung. Voor en achter me zie ik de bestuurders van nummerbord B ook al vertwijfelend om zich heen kijken.

Old skool navigeren in Duitsland

Op goed geluk en met een vaag richtingsgevoel sla ik linksaf. Tot overmaat van ramp zie ik de 3G-verbinding op de telefoon met navigatie afglijden naar een mager E’tje en blijft het cirkeltje bij de tekst ‘nieuwe route wordt bepaald’ maar rondjes draaien. Net als ik, zo voelt het althans. Ik ga even langs de kant van de weg staan om mijn strategie uit te denken. Tussen de lege Snickerwikkels en geplette melkpakken vind ik een kaart van Duitsland. Na wat speurwerk ontdek ik waar we ongeveer rijden en ga old skool met kaart op schoot en met de bordjes langs de weg op zoek naar de snelweg waar ik een half uur geleden zo ruw van ben verbannen. Na bijna een uur omrijden kom ik via een korte invoegstrook weer op de snelle route naar Berlijn.

In- en uitvoegkunsten

In die in- en uitvoegstroken had ik me al een paar keer verslikt. Waar in Nederland op 1200, 600 en 300 meter aangegeven staat dat er een afrit komt en waar die naartoe leidt, moet je het in Duitsland vaak doen met één of hooguit twee borden. Afritten zijn bovendien zo kort, dat je vol in de rem moet om ‘m nog te halen. Bij een Baustelle is het helemaal bal. Gelukkig rijdt iedereen daar keurig 80, dus met wat stuurkunst is het allemaal net te doen. Bij invoegstroken is er maar één advies: gas, gas, GAS!

Ordnung is ver te zoeken

Wij Nederlanders vinden Duitsers gedisciplineerd, ze staan bekend om hun Pünktlichkeit en Ordnung muss sein. Daarom verbaast het Duitse verkeer me zo. Ok, ze rijden net zo gedisciplineerd 80 als 180 en met Duitsers is het goed afspraken maken, maar ik ben erg benieuwd wie in hemelsnaam het Duitse verkeerslichtensysteem heeft ontworpen, want Ordnung is hierin ver te zoeken. Ik dacht altijd dat die stoplichten bedoeld waren om de veiligheid te vergroten, maar in Duitsland lijkt het juist andersom te zijn.

Daar sta je dan

Zo op het eerste gezicht lijkt het best sympathiek. Je krijgt eerst oranje voordat het verkeerslicht op groen springt. Goh wat aardig, denk je dan nog, wat een sympathieke geste om mij alvast te attenderen op het feit dat ik zo mag rijden. Als je rechtdoor rijdt, is er nog niet veel aan de hand. Maar o wee als je linksaf moet slaan. Dan moet je wachten op rechtdoorgaand verkeer van de andere kant. Daar sta je dan, midden op een kruispunt, Scheisse! Je moet wachten op het verkeer dat kennelijk ook groen heeft en waar maar geen einde aan lijkt te komen. Als dan eindelijk de laatste auto weg is, moet je maken dat je wegkomt, nogmaals uitkijken voor overstekende fietsers en wandelaars die óók groen hebben, want jouw stoplicht staat allang weer op rood en het kruisende verkeer dendert op jou af. Snap ik nou helemaal niks van. Deze Ampels zorgen voor een chaos die zo on-Duits is, dat ik zo langzamerhand begin te geloven dat wij Nederlanders het nog zo slecht niet hebben in ons kikkerlandje.

Terug op Nederlands asfalt

Na twee weken, veertien steden en bijna 2500 kilometer Duitse snel- en langzaamwegen is het een verademing om over de grens weer op mooi Nederlands asfalt te rijden. Tot de eerste file, de eerste bumperklever, de eerste verkeershufter, de eerste middelvinger. Ik had het al bijna gemist.


Meer reisverhalen van Sybylle


Hoe hard mag je nu eigenlijk in Duitsland?

Baustelle in Duitsland

 

Binnen de bebouwde kom: maximaal 50 km/uur

Buiten de bebouwde kom: maximaal 100 km/uur

Snelweg: mimimaal 60, richtsnelheid 130 km/uur – geen snelheidsbeperking

 

Uiteraard tenzij anders aangegeven of bij regen en Baustellen. Ook gelden er andere maximale snelheden voor auto’s met aanhanger, camper en voor het vrachtverkeer.

 

Meer over verkeersregels in Duitsland.